Life: goals for 2016

Zoals ik de dag na kerst al zei op Instagram: de laatste week van het jaar is voor mij een week waarin ik terugkijk op het afgelopen jaar: wat heb ik gedaan, wat ging goed, wat kan beter. Wat wil ik behouden, wat wil ik anders doen? Deze bevindingen neem ik dan mee in mijn doelstellingen voor het komende jaar. Meestal ben ik er op oudjaarsdag wel zo'n beetje uit wat ik wil, maar dit jaar had ik nog even iets langer nodig.

Ik heb het al meerdere keren gezegd deze week: de vele ups en downs maakten 2015 voor mij een heftig jaar. Dalen waren de grote veranderingen op mijn werk die onzekerheid en stress met zich meebrachten, faillissement voor het bedrijf waar Imre werkte waardoor hij van de ene op de andere dag zonder werk zat, flink wat blessureleed, zorgen om familileden en vrienden waar het even niet zo goed mee ging. Gelukkig zijn al deze dingen inmiddels achter de rug, en kan ik een grotere lijst met fijne dingen opnoemen: voor mij een vast contract bij mijn detacheringsbureau en een vol jaar verlenging bij mijn opdrachtgever, een leuke en uitdagende nieuwe baan voor Imre, een leuk nieuw huis in de stad waar we al jaren over droomden, meerdere hardloopdoelen die toch behaald zijn, en natuurlijk onze verloving.
Al met al was 2015 een jaar waarin ik er best een beetje aan moest trekken. Het voelde als een jaar waarin ik mijn best moest doen, niets mocht laten liggen, misschien hier en daar wat te streng was voor mezelf. Zo vond ik het bijvoorbeeld heel moeilijk om mijn doel van 600 hardloopkilometers los te laten, drie weken voor mijn 'deadline' en met nog maar 52 km te gaan. Ik durfde de knoop pas door te hakken toen ik écht niet meer kon, en het gevolg hiervan was dat ik veel te lang met een blessure heb doorgelopen.

In 2016 wil ik niet dezelfde fout maken, en dus kies ik ervoor om geen 'harde' doelen te stellen, maar voor elk deel van mijn leven een intentie te kiezen. Geen nummers om te behalen, ik kan niet falen of slagen. Wel heb ik voor elke intentie een soort actieplan, anders ben ik bang dat het bij een intentie blijft. Een doel zonder plan is immers niet meer dan een wens.

Ik kies dit jaar voor...

...Een fit lichaam. Die trouwjurk gaat zichzelf niet passen... Nee, grapje. Ik heb nog niet eens een jurk. Maar het is wel de perfecte aanleiding om mijn half serieuze, sluimerende ideeën eens in praktijk te brengen. De volgende punten ga ik dit jaar een tandje opschroeven:

- Gezond eten. Ze zeggen niet voor niets: abs are made in the kitchen ;) Mealpreppen is wat ik ga doen, om die lekkere trek onder controle te houden.
- Sporten. de eerste, belangrijke stap is gezet: Imre en ik hebben een gym abonnement! En we zijn ook al twee keer geweest ;) Mijn intentie is om zo'n 3 keer per week in de gym te trainen, en op de andere dagen thuis aan de slag te gaan. Al met al is mijn intentie om dagelijks te bewegen, Dit is meteen de enige intentie die ik echt ga tracken, met de Daily Goal Tracker van Elise.
- Hardlopen. Hoe het met hardlopen gaat zullen we moeten gaan merken dit jaar, op het moment loop ik even helemaal niet. Eind deze maand krijg ik een MRI scan en daar zal uit gaan blijken hoe of wat. Ik was van plan om in 2016 een halve marathon te lopen, maar dat schrijf ik nog maar even in potlood. No pressure, die halve marathons zijn er in 2017, -18 en -19 ook nog wel.

...Creativiteit. Ik heb tijdens de kerstvakantie maar weer eens gemerkt hoe gelukkig ik word van creatief bezig te zijn. Het was lang geleden dat ik mijn thee 3 keer achter elkaar koud liet worden puur omdat ik in een flow zat. mijn plannen op creatief gebied:

- Project Life terugschroeven van wekelijks naar maandelijks. Na twee jaar wekelijkse spreads te hebben gemaakt merk ik dat ik gewoon niet zo heel geïnspireerd meer raak van het zoveelste kopje thee of de zoveelste voetenfoto, en is het tijd voor een nieuwe aanpak. Hier later deze maand meer over!
- Meer minibooks. Ik vind het heel leuk om miniboekjes te maken van vanalles en nog wat, maar om de een of andere reden deed ik dit gewoon niet. Tijd dus om hier verandering in te brengen.
- Bloggen. Dit kleine hoekje van het internet is me dierbaar, en ik merk dat het schrijven over ideeën me vaak toch nog wat dieper aan het denken zet. Lekker blijven bloggen is dus de intentie :)

...Vrienden en familie. De afgelopen twee maanden heb ik in verhouding vrij veel afgesproken met de mensen die me dierbaar zijn, en ik merkte dat ik dat toch wel gemist had in de tijd dat we in Eindhoven woonden. Meer tijd vrijmaken voor mensen die ik liefheb, dus! Hier heb ik geen concreet actieplan voor, behalve wat vaker ja zeggen. Ik weet dat het me uiteindelijk meer energie opbrengt dan het me kost, ook als ik er een stuk voor moet rijden.

...Ruimte in mijn hoofd. De dingen die ik hierboven noem worden grotendeels toegevoegd aan mijn nu al drukke agenda. Ik denk echter dat die agenda een stuk minder druk is dan die voor mij nu voelt. Mijn intentie is dus om meer ruimte in mijn hoofd te creeëren, om me echt bezig te houden met het hier en nu. Een beetje meer mindfulness in mijn leven.

- Minder schermen. Ik kijk de hele dag al naar een computerscherm, waarom zit ik dan 's avonds ook nog naar de tv en vooral mijn telefoon te staren? Het komende jaar wil ik minder tv kijken, minder lusteloos door Pinterest en Instagram scrollen en minder blogs lezen.
- Meer plannen. Imre en ik hebben ons voorgenomen om wat meer structuur in ons leven aan te brengen, door aan het begin van de week deze een beetje te plannen. Wat hebben we allemaal op de agenda, wanneer gaan we sporten, wanneer gaan we schoonmaken, wie doet wat wanneer? Natuurlijk kan hier ten alle tijden van worden afgeweken, maar het is fijn om een plan te hebben. Daarnaast, ik moet mijn Get To Work Book toch goed gebruiken, niet?
- Meer slapen. Ik merk keer op keer dat wanneer ik genoeg slaap (7.5 tot 8u per nacht), ik meer ruimte in mijn dag ervaar. Ik kan me beter concentreren, zie het leven zonniger in en heb gewoon meer zin in het leven.

...Focus op mijn werk. Dit is een punt waar ik al even mee aan het werk ben, en met vlagen gaat het beter, maar ik ben nog laaaang niet waar ik wil zijn. Ik heb namelijk de spanningsboog van een peuter van 2, en het geheugen van een goudvis. Erg handig... not. Ik blijf de tactiek aanhouden die ik eerder noemde. Daarnaast hoop ik dat bovenstaande intenties ook hier een goede invloed op hebben.

Whoa, ruim 1200 woorden over mijn doelen.. Ik heb echt zin in het nieuwe jaar en ben heel benieuwd waar deze intenties en Choose (mijn One Little Word voor dit jaar) me gaan brengen. Ik houd jullie op de hoogte!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Back to Top