Life: on focus. Again.

Een paar maanden geleden schreef ik in deze blogpost dat ik een probleem heb met focus. Ik had een aantal verbeterpunten bedacht die me zouden kunnen helpen om meer focus te vinden (genoeg slaap; een positieve ochtendroutine; de goede omstandigheden creëren als ik met een taak bezig ben; en niet meteen naar mijn telefoon of Chrome browser grijpen als ik even vast zit). We zijn inmiddels ruim 3 maanden verder, en ik vond het tijd om eens te evalueren hoe het er nu voor staat. Spoiler: we zijn er nog niet...

Wat betreft mijn 4 verbeterpunten bleek ik de de spijker op zijn kop te hebben geslagen. Niet heel erg verrassend, want dat was natuurlijk gewoon een schot voor open doel. Helaas bleek het nog niet voldoende, de bewustwording dat deze 4 voornemens inderdaad helpen.

Ondanks het bewijs dat ik zoveel baat heb bij mijn voornemens, vind ik het ontzettend moeilijk om ze door te zetten. Ik blijf het lastig vinden om mezelf vroeg (of in ieder geval op tijd genoeg) naar bed te krijgen, de volgende ochtend niet toch tot kwart over 7 in bed te blijven liggen 'omdat het kan', ook daadwerkelijk aan het werk te gaan als ik die goede omstandigheden heb gecreëerd, en mijn telefoon en chrome browser met rust laten is al helemaal een Olympische prestatie. En dus ging het al snel weer bergafwaarts.

Natuurlijk kan ik nu naar 'hacks' gaan zoeken om mezelf te dwingen mijn voornemens in stand te houden, maar ik kwam afgelopen week tot een heel simpel, helder inzicht. 


Ik moet het gewoon doen. 

YOU GOTTA DO THE WORK.

Bij mijn Get To Work Book kreeg ik die tekst als print, inmiddels prijkt 'ie ingelijst op ons kantoor. Ik had er nog niet zo over nagedacht tot Imre deze zin van de week hardop voorlas, met de klemtoon op YOU. Sindsdien laat de zin me niet meer los. 

Ik moet er zelf wat van maken en ja, natuurlijk kan ik wekkers zetten om mezelf aan mijn bedtijd te helpen herinneren, apps en extenties installeren om sociale media te blokkeren, en nog meer trucjes bedenken om mezelf voor de gek te houden. Maar is het uiteindelijk niet een stuk fijner als ik die dingen niet nodig hebt om mijn doelen te bereiken? Als ik mezelf niet voor de gek hoef te houden om te worden wie ik echt wil zijn? 

Dit inzicht zorgt ervoor dat ik mijn aanpak ga veranderen. Ik ga al die hacks waarschijnlijk wel gebruiken, maar niet als 'voor altijd oplossing'. Ik ga ze als springplank gebruiken. Om langzaam te wennen, en mezelf te helpen herinneren aan mijn intenties. Maar uiteindelijk helpen ook al die hacks alleen maar als ik het ook gewoon doe. 


YOU GOTTA DO THE WORK. Mijn mantra voor de laatste 6 weken van het jaar. 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Back to Top