Run baby, run: Update

De laatste keer dat ik jullie een update gaf is al weer heel wat weken geleden. Ik zat toen precies op 300 km voor dit jaar, halverwege mijn #OhjustRun600k doel. Nu, twee maanden later, zit ik op ruim 460km. Daar komt elke week zo'n 20km bij. Dat doel lijk ik dus wel te gaan halen!

Als je me op Instagram volgt weet je dat ik behoorlijk aan het trainen ben de afgelopen weken. Sinds die vorige update zijn mijn zondag runs flink uitgebreid, van rond de 6 km naar 14 km afgelopen zondag. Ook probeer ik in de laatste weken voor de Zevenheuvelenloop nog twee doordeweekse trainingen te doen in plaats van één. Een run van 5k op een wat rustiger tempo, en een interval/progressie run van tussen de 3 en 5k. Een voordeel van lange afstanden rennen? 4 à 5 kilometer voelt als een minirondje (hoewel die intervals niet minder zwaar zijn, hoor!). Behalve als je ze voor 8u 's ochtends rent, ik heb namelijk een nieuwe natuurwet ontdekt die ervoor zorgt dat 's ochtends vroeg elke kilometer aanvoelt als anderhalf...

Een voor mij belangrijk en toch wel terugkerend punt is: hoe gaat het met mijn blessure? Zoals je weet heb ik in het voorjaar flink last gehad van mijn bil/heup, en blijft dit een gevoelige plek. Een paar weken geleden speelde die verrekte blessure weer op, na een iets te enthousiast 5k rondje samen met Imre. De oplossing: een weekje rust van het hardlopen, wel blijven bewegen en de boel goed masseren met mijn foamroller/tennisbal. Ik ben gewoon mijn lange afstanden kunnen blijven uitbouwen, en inmiddels gaat ook het snellere werk weer wat beter. Ik moet het gewoon heeeeeel rustig opbouwen. En dus niet zoals afgelopen weekend op zaterdag 15 km wandelen en op zondag 14 km hardlopen... daar wordt mijn blessure niet gelukkig van.

En nu is het November. Ik heb net mijn laatste lange afstand voor de Zevenheuvelenloop gerend, en nu is het een kwestie van rustig aan doen. Ik heb voor komende zondag nog een 7k rondje op het programma staan, en verder alleen korte (max 5km) loopjes. Mijn doel? Vind ik lastig. Het voornaamste doel is de 15k uitlopen. Maar stiekem heb ik natuurlijk wel een beetje nagedacht over de tijd.
Ik weet dat er flink wat nare heuvels in zitten, en dat de afstanden die ik tussen de megaplatte weilanden gelopen heb hier waarschijnlijk geen goede graadmeter voor zijn. Daarentegen heb ik tijdens een race altijd flink wat adrenaline door mijn lijf jagen, wat me toch wat sneller maakt.
Dus, om een lang verhaal kort te maken: ja, ik heb wel een tijdsdoel. Als ik er langer dan 2u over doe, ben ik teleurgesteld. Ik hoop in de buurt te komen van 1u50min. Nog 2.5 week, dan zullen we het weten!

En daarna is het de uitdaging om door te blijven rennen. Die 600k zijn nog niet in de pocket, en ik ben van plan om deze keer niet in mijn welbekende na-een-race-twee-tot-vier-weken-niet-rennen valkuil te vallen. Een stok achter de deur is de 10k Urban Trail run in Mechelen die ik samen met Imre ga rennen, en waar ik heel veel zin in heb.

Natuurlijk ben ik al hard aan het nadenken over wat mijn volgende doel wordt. Na 15 november heb ik 16 weken tot één van mijn potentiële volgende doelen. Geen haast dus, tijd om goed naar mijn lichaam (en de fysio) te luisteren. Dat is uiteindelijk het belangrijkste, heb ik dit jaar geleerd.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen

Back to Top