Run baby, run: It's time...

Ja! Eindelijk!

Ik ben begonnen met mijn training voor de zevenheuvelenloop. Mijn blessure is (eindelijk!) genoeg afgenomen om langzaam weer ├ęcht te kunnen gaan opbouwen en aangezien ik nu dus van 4 km naar 15 km moet gaan trainen, is het ook wel tijd om daar eens aan te beginnen.

Ik heb mijn schema zelf gemaakt, gebaseerd op het schema dat mij naar de 10k heeft geholpen. De basis is 3 trainingen per week, een wat kortere tempo run op dinsdag, een intervalrun op donderdag en 1 duurloop op zondag. Het plan is om tot de 10 elke week mijn duurloop met een halve kilometer te verlengen, en dan daarboven opbouwend naar 1 kilometer per week er bij. Let wel: dit is het plan. Het zou zomaar kunnen dat de interval loopjes toch nog te zwaar zijn voor mijn geblesseerde spier, en dat ik deze ga afwisselen met bijvoorbeeld heuveltrainingen. Maar dit is in ieder geval de basis.

Francien van GirlsLove2Run postte vorige week een interessant artikel over het concept Sportrusten. Sportrusten gaat over een andere manier van hardlopen, gebaseerd op je ademhaling en hartslag. Ik ga er nu niet diep op in, daarvoor raad ik je aan om hun site eens te bekijken, maar het was voor mij echt een eye opener.
De Sportrusten challenge duurt eigenlijk 100 dagen waarbij je een aantal oefeningen per dag doet, maar ik heb besloten mezelf niet weer aan een challenge te onderwerpen. Wel probeer ik een aantal concepten uit hun trainingsschema terug te laten komen in mijn eigen schema. Ik probeer zowel voor als na mijn runs mijn ademhalingsfrequentie naar beneden te brengen, en verder zie je het voornamelijk terug in mijn kortere tempo runs: die zullen worden afgewisseld met runs op snelheid "vogels kijken", waarbij je ongeveer 1 min/km langzamer loopt dan je meestal loopt, en kortere maximale runs. Van deze combinatie zou je volgens de bedenkers van Sportrusten meer ontpannen gaan lopen, en uiteindelijk sneller worden. We zullen zien! :)

Ik vind het stiekem heel eng om weer echt op te gaan bouwen, omdat mijn blessure nog niet helemaal over is. Volgens mij fysio kan het echter geen kwaad, dus daar vertrouw ik op.

Oh wat heb ik een zin om weer kilometers te maken!

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen

Back to Top