Run baby, run: New shoes!

Hierboven zie je 3 paar hardloopschoenen.

Het linker paar was mijn eerste paar hardloopschoenen. Asics, wat voor soort weet ik niet meer... Ik kocht deze in de lente van 2009, toen ik besloot om hardlopen eens een kans te geven. Ik kocht ze geloof ik voor 50 euro bij de Perry Sport, en begon. Met Start to Run van Evy.
Deze schoenen hebben oneindig veel rondjes gelopen in de wijk en in het bos achter mijn studentenhuis. Ze waren er getuigen van dat ik in het begon nog geen 3 minuten achter elkaar kon rennen. Dat ik vloekend en tierend thuis kwam, maar dat ik bleef proberen. Hoe euforisch ik was toen ik mijn eerste 5k liep tijdens een training. En vervolgens stopte met rennen. En weer begon. En weer stopte. Jarenlang. Ze waren getuige van verschillende relaties, crises, twijfels. Twijfels die ik er allemaal uit rende in het Coversbos. Ze verhuisden met me mee naar Eindhoven, waar ik ontzettend moest wennen aan het gebrek aan bos. We deden een poging tot Mile a Day. En op een gegeven moment besefte ik me dat 4.5 jaar toch nest wel een een beetje lang is om met één paar hardloopschoenen te doen...

Het middelste paar kocht ik zo'n anderhalf jaar geleden, bij het Loopcentrum in Horst. Mijn eerste loopanalyse, en wat was ik blij dat er flashy, kleurrijke schoenen mee naar huis gingen! Op deze schoenen liep ik mijn eerste 5k race. Soms waren ze mijn steun en toeverlaat, toen ik werkloos thuis zat op zoek naar een baan die bij me paste. In de 9 maanden dat ik bij IKEA werkte stonden de schoenen een beetje stof te verzamelen, want hardlopen had even wat minder prioriteit... Maar toen ik mijn huidige baan vond, waren ze al snel weer in de picture: er moest namelijk een 5k gelopen worden, in Breda. Tijdens deze 5k liepen we samen 2 minuten van mijn PR af. Na weer een kleine dip pakte ik de draad weer op, blijvend deze keer. Samen begonnen we te trainen voor een 10k... Het moge duidelijk zijn dat dat gelukt is. Op deze schoenen werd hardlopen mijn therapie.

Het rechter paar is mijn nieuwste aanwinst. 3 weken geleden vertelde mijn fysio me dat nieuwe schoenen mijn blessure waarschijnlijk aardig zouden kunnen verhelpen. We'll see! Mijn eerste rondje van 3 km voelde goed, al moet ik het echt langzaam opbouwen om mijn blessure onder controle te houden.
Ik ben erg benieuwd naar welke afstand deze jongens me gaan dragen, en wat ze onderweg allemaal mee gaan maken..

Liefs!

2 opmerkingen :

  1. Mooie nieuwe hardloopschoenen! Ik vind de kleur erg mooi. Ik heb mijn hardloopschoenen inmiddels ook al weer vier jaar, maar ik loop dan ook lang niet zo fanatiek als jij ;) Dus dan gaan ze ook langer mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks! Ik ben er stiekem wel blij mee dat deze ook matchen met de rest van mijn hardloopkleding :)
    Klein tipje: het schijnt dat ook als je je schoenen niet zoveel gebruikt de demping achteruit gaat. Misschien toch geen slecht plan om binnenkort een nieuw paar uit te zoeken. Dan zul je merken wat een verschil dat maakt!

    BeantwoordenVerwijderen

Back to Top