Run baby, run: Running Gear - lower body

Jeetje wat is het weer ineens omgeslagen zeg! Waar ik een week geleden nog twijfelde tussen lange of korte mouwen, heb ik inmiddels mijn winter collectie maar wat meer naar voren gehaald in mijn kast... Brrr!

In mijn vorige Running Gear post vertelde ik je dat hardloopschoenen en een goede sportbeha de bare essentials zijn als je wil gaan hardlopen. Met deze en de volgende posts gaan we iets verder, en vertel ik je waar je aan moet/kunt denken als je voor hardloopkleding gaat shoppen. Ook geef ik je links naar fijne (en mooie, het oog wil ook wat!) kledingstukken.

Vandaag deel twee in deze serie: je onderlichaam. Oftewel: broeken!

Hardloopbroeken komen in verschillende vormen en maten. Over het algemeen worden er 3 lengtes gemaakt: lange tights, cropped tights en shorts. Maar welke draag je nou wanneer?


Lange tights draag je in de late herfst en in de winter, of beter gezegd: wanneer het koud is buiten. Deze zijn ook nog eens te krijgen in twee varianten: dunne en dikke tights. Vaak hebben deze broeken reflecterende elementen, de kans in de winter immers groter is dat je in het donker rent.
Zelf draag ik mijn dunne tights als het tussen de 5 en 10 graden is buiten. Ik grijp pas naar mijn dikke tights als de (gevoels)temperaturen het vriespunt naderen of wanneer er een hele koude wind staat.
Lange tights heb je in verschillende prijscategorieën, voor €30 van INQ of H&M, rond de €70 van Jogha of Nike en voor rond de €80-100 heb je een limited edition van Nike (deze of deze of...) of KariTraa.

- Cropped tights draag je in de herfst/lente, of beter gezegd: wanneer het frisjes maar niet echt koud is buiten. Deze broeken lopen, afhankelijk van welke je precies hebt, tot net onder je knie of halverwege je kuit. Zelf draag ik mijn cropped tights wanneer de temperatuur tussen de 10-15 graden is. Het is dan frisjes als je net buiten bent, maar al vrij snel loop je jezelf warm. Dat briesje aan je blote onderbenen is dan vaak net lekker!
Cropped tights vind je voor ongeveer €20 van INQ, rond de €60 van Jogha of Puma en voor rond de €60-100 heb je een limited edition van bijvoorbeeld Nike of Stella McCartney voor Adidas.

- Shorts draag je in de zomer, of beter gezegd: wanneer het warm is buiten. Shorts zijn te verkrijgen in verschillende lengtes, van broekjes waar je billen net inpassen tot broeken die tot net boven je knie lopen. Ook heb je losse shorts en strakke shorts. Welke broek je voorkeur heeft is puur persoonlijk. Zelf draag ik mijn shorts vanaf een graad of 15, behalve als het erg hard waait (dan koelen mijn benen te veel af).
Shorts vind je voor ongeveer €20-30 van H&M of Adidas, rond de €40 van Jogha of Adidas en voor rond de €50 heb je een limited edition van bijvoorbeeld Nike.


Nog enkele tips voor het kopen van een hardloopbroek:
  • Check of er een zakje in de broek zit. Hier kun je tijdens je runs in ieder geval je huissleutel in kwijt, en in sommige gevallen zelfs je iPhone. 
  • Een tight moet niet te ruim zijn, maar ook zeker niets te strak. Ben je van plan/verwacht je de komende tijd af te vallen? Zorg dan dat je een tight koopt met een koordje in de heupband, dan blijft je broek net wat langer goed zitten zonder af te zakken. Of je moet natuurlijk snel een nieuwe willen kopen ;)
  • Let er in de wintermaanden extra op of er reflecterende elementen op de broek zitten. Dan hoef je minder na te denken over of je wel goed zichtbaar bent. Sommige merken hebben een speciale winterserie, met extra veel reflectie (de Nike Flash serie is hier een bekend voorbeeld van). 
  • Ben je op zoek naar een korte broek, en verwacht je snel wat langere afstanden te gaan lopen (15km+)? Ga dan even bij jezelf na of je bovenbenen elkaar raken tijdens het lopen. Dit kan tijdens duurlopen namelijk vervelende schuurplekken opleveren. Overweeg in dat geval een short te kopen die tot net boven de knie komt. 


Dan is er nog een kledingstuk dat je onderlijf nodig heeft: sokken!
Hardloopsokken zijn er ook in lange en korte varianten. Welke sokken ik aantrek hangt een beetje samen met welke tight ik aantrek: bij shorts en cropped tights is een enkelsok voor mij voldoende (deze van H&M zijn mijn favorieten, maar ook de hardloopsokken van de INQ en zelfs Lidl zijn prima!), en eigenlijk bij een lange, dunne tight ook nog wel. Mijn lange sokken pak ik er pas bij als ik mijn wintertight aantrek.
De laatste tijd hoor en zie je ook regelmatig compressiekousen voorbij komen, ik heb hier zelf geen ervaring mee. Als je hier meer over wil weten raad ik je deze posts van Andrea aan.

Tot zover de kleding voor je onderlichaam. Je ziet: in verschillende prijsklassen is er genoeg moois te koop. Mijn verlanglijstje is tijdens het schrijven van deze post in ieder geval weer aangevuld... Gelukkig komt december er aan!

In het volgende deel van deze serie vertel ik je alles over hemdjes, shirtjes, longsleeves en jasjes - kleding voor je bovenlichaam dus. Stay tuned!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Back to Top