One Little Word 2017: JOY

Heel lang had ik geen idee wat mijn woord voor 2017 zou worden. Ik had een paar woorden die me wel wat leken, maar bij geen van allen had ik écht zo'n gevoel van "Ja! Dit is 'm". Een tijdje heb ik met magic gespeeld, maar het voelde gewoon niet juist.

Tot ik op 8 december mijn traditionele oudejaarsavondactiviteit aan het doen was (mijn verjaardag is op 9 december): terugkijken op het afgelopen jaar met het "Unravel your year" werkboek van Susannah Conway. Dit werboek bestaat uit twee delen, en het deel waarin je terugkijkt op het afgelopen jaar heb ik al een paar jaar op 8 december gedaan.
Anyway, in dat werkboek word je ook gevraagd na te denken over een woord voor het komende jaar. Na het terugblikken op het afgelopen jaar was het me ineens heel duidelijk dat ik een licht, positief woord wilde voor 2017. Met MOVE, FEEL en CHOOSE heb ik de afgelopen 3 jaar toch wel wat serieuzere woorden gehad, waarbij ik mezelf eigenlijk wel een beetje aanpakte. Tijd voor een wat luchtiger woord.
Woorden die in me opkwamen waren fun, happy, light, laugter. Allemaal dekten ze net niet helemaal de lading. Tot ik op JOY kwam, en het helemaal duidelijk was. Ik had zelfs een soort fysieke gewaarwording, mijn hele lijf zei "JA!". Done and done.

Na die intuïtieve fysieke reactie moest ik nog wel even wennen aan het idee dat ik een woord had gekozen waarmee ik alleen maar aardig voor mezelf kon zijn. Dat kon natuurlijk met die eerdere woorden ook wel, maar daarmee kon ik ook echt wel streng voor mezelf zijn. Dat is met JOY een ander verhaal.
Ik schrok er eigenlijk een beetje van hoeveel weerstand ik had tegen zo'n positief woord. Het heeft echt een paar dagen geduurd voor ik helemaal om was. Maar nu? Ik ben nog nooit zo overtuigd geweest dat dit het woord is dat ik nodig heb. En dat zegt wat.




JOY. Synoniemen: vreugde, plezier, genoegen, genot, blijdschap, opgetogenheid, pret, vrolijkheid.

Ik gun mezelf plezier het komende jaar. Ik wil investeren in de dingen die maken dat ik écht kan genieten. Dit betekent niet alleen dat ik meer leuke dingen wil doen met mensen die me blij maken. Het betekent ook dat ik me fysiek weer helemaal fit wil voelen, stoorzenders (spullen!) uit ons huis wil verbannen, en minder tijd wil besteden aan de dingen die ik niet leuk vind. Ik ben bezig met een lijstje met wat concretere manieren waarop ik meer JOY in mijn leven wil brengen, stay tuned.

Ooh 2017, ik heb er zin in!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Back to Top