Life: compliments that matter

Complimentjes, het is zo makkelijk om ze te geven en toch doen we het veel te weinig.

Vandaag gaf mijn manager me een compliment voor mijn flexibiliteit, dat ik de taak die ik onlangs toebedeeld kreeg en waar ik niet helemaal blij mee was, toch positief benader en er het beste van probeer te maken. Twee uur later kreeg ik van een collega een compliment voor mijn 'professionele en inhoudelijke bijdrage' tijdens een onlangs afgerond project. Op schrift nog wel! (die gaat in mijn Project Life album!)

Beide complimenten verwachtte ik niet; het is toch niet meer dan normaal dat je probeert een nieuwe taak positief te benaderen, en iedereen zou dat project toch op deze manier hebben aangepakt? Het zette me aan het denken.
Hoe vaak geef ik een compliment? En dan niet alleen complimentjes van het type 'wat zie je er leuk uit, wat een leuk jurkje, mooie schoenen heb je aan', maar voornamelijk complimentjes die aangeven dat je waardeert wat de ander gedaan heeft. Complimenten die eigenlijk zeggen: dankjewel. Voor wie je bent, en wat je doet. Dit zijn de complimenten die je dag kunnen maken.

Ik zou Stephanie niet zijn als ik niet iets zou willen doen met dit inzicht... En dus ga ik de komende tijd proberen me hier wat bewuster van te zijn. KIES ik ervoor om het werk van mijn collega's op te merken en te benoemen. Want dat warme gevoel vanbinnen dat je krijgt als een ander jou laat weten dat je harde werk is opgemerkt, dat gevoel wil ik graag ook aan anderen cadeau doen. Een beetje positiviteit de wereld in helpen, het is zo'n kleine moeite en je bereikt er zo veel mee.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Back to Top