Run baby, run: Running Gear - the bare essentials

Hoe gaaf is het als je anderen weet te motiveren om ook te gaan hardlopen, helemaal als dat betekent dat je er een hardloopbuddy bij hebt!
Je hebt misschien op Instagram wel gezien dat Imre de afgelopen maanden ook weer aan het hardlopen geslagen is. We zijn 6 jaar geleden op hetzelfde moment met Evy begonnen, maar waar ik ben doorgegaan is hij door een knieblessure gestopt. Inmiddels heeft hij de draad weer opgepakt, heb ik hem nieuwe hardloopschoenen cadeau gedaan, en is hij sinds vorige week klaar met Start to Run. Hij besloot het rennen, ondanks een goede basisconditie door jarenlang capoeira en sportklimmen, langzaam op te bouwen. So far so good: Imre zit bijna op 10k en is nog steeds blessurevrij :)

Deze keer wilde hij het goed aanpakken, wat betekent dat er flink wat gear ingeslagen moest worden. Wat voor kleding heb je nodig? Wat voor apps en muziek zijn fijn? En wat voor accessoires kun je als beginnend hardloper goed gebruiken? Imre heeft de afgelopen weken mijn kennis en ervaring flink aangesproken, en daardoor dacht ik: misschien leuk om daar eens wat blogjes aan te wijden.

Deel 1 in deze serie: wat zijn de bare essentials om te gaan hardlopen?

Als je beginnend hardloper bent zijn er twee zaken waarvan ik je aanraad om er op tijd in te investeren:


- Goede hardloopschoenen
Neutraal, antipronatie, natural... Er zijn zoveel verschillende soorten hardloopschoenen te koop, dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Ga daarom naar de Run2day, Runnersworld of een ander hardloopspeciaalzaak in de buurt en laat een loopanalyse doen. Je krijgt dan een neutrale schoen aan, waarop je een stukje voor een camera uit moet rennen. Aan de hand van het filmpje kunnen ze je vertellen wat voor schoenen voor jou geschikt zijn, en waarom.
Vervolgens krijg je een aantal schoenen te passen die bij jouw lichaam en manier van lopen passen.
Goede schoenen zijn je belangrijkste handlangers in je hardloopmissie, dus bespaar hier niet op. Een goed paar hardloopschoenen heb je al voor rond de honderd euro. Het is het echt waard, met een blessure ben je veel verder van huis!

Nog drie tips:
  • Vraag tijdens het passen of je misschien even een klein stukje buiten mag lopen, aangezien de ondergrond in de winkel heel anders is dan de weg waar je meestal op zult lopen.
  • Bij de meeste speciaalzaken heb je een garantie van twee weken. Als je schoenen toch niet goed zijn mag je ze binnen twee weken komen ruilen, mits je er beperkt en op droge ondergrond op gelopen hebt. Ik heb dit eerder dit jaar gedaan, en ben nog steeds blij dat ik er mee teruggegaan ben.
  • Er zijn verschillende meningen over hoe lang een paar hardloopschoenen mee gaat, maar het meest genoemde getal is rond de 1000 kilometer. Afhankelijk van hoeveel kilometers je per week maakt kan dit dus al na een jaar zijn! Overigens verliezen je schoenen ook hun demping als ze jarenlang in de kast niets staan te doen. Na zo'n 3 jaar moet je ze dan alsnog vervangen.



- Sportbeha
(Uiteraard alleen voor de dames.) Dit is één van mijn stokpaardjes. Zo vaak zie ik meiden hardlopen waarbij hun borsten alle kanten op zwaaien. Ik heb zelf ook jarenlang met een gewone beha gelopen, maar sinds ik een goede sportbeha heb, weet ik wel beter. De voornaamste reden: het loopt zo veel lekkerder! Daarnaast is het volgens mij ook gewoon niet goed voor je borsten hoor, de zwaartekracht die ze bij elke stap naar beneden trekt.
Maar goed, wat voor sportbeha moet je dan hebben? Het hangt een klein beetje af van hoe groot je borsten zijn (ik heb momenteel maat 80C), maar over het algemeen wordt voor hardlopen een "high support" beha aangeraden. Voor een niet al te dure variant raad ik je deze beha van de H&M aan, die is 25 euro. Als je iets meer wil investeren kan ik je de Pro Rival van Nike of de Ultimate Run Bra van Shock Absorber. Deze zijn beiden zo'n 50 euro, en wat mij betreft het geld meer dan waard.

Nog twee tips:
  • Ook voor beha's is het een goed idee om de beha te passen voor je 'm koopt. Spring eerst een beetje op en neer in het pashokje, maar ga daarna ook even een rondje door de winkel rennen. Dan pas voel je echt goed hoe de support is. Een beetje wiebelen zal je voorgevel blijven doen, maar het is niet de bedoeling dat je borsten binnen de beha nog kunnen bewegen. Dan krijg je ook meer kans op schuurplekken, niet fijn.
  • Let er ook op dat de beha niet te strak zit, zeker als je van plan bent langere afstanden te gaan lopen. Je moet wel gewoon kunnen blijven ademen. Eigenlijk moet je gewoon alle bewegingen kunnen maken (draaien, bukken, je armen omhoog doen) zonder dat de beha van zijn plek komt of je borsten binnen de beha gaan schuiven.
Tot zover deze essentials - ik wist van tevoren niet dat ik zoveel te zeggen zou hebben over alleen schoenen en sportbeha's ;)
In de komende weken volgen de overige delen van deze serie: kleding voor je bovenlichaam en onderlichaam, accessoires en apps/digitale tools. Stay tuned!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Back to Top