Life: love yourself


Ha, dat ik nog eens tot nadenken zou worden gezet door een nummer van Justin Bieber! Okee, toegegeven, Baby vind ik heerlijk om op te rennen. Maar verder ben ik geen Belieber. Tot ik afgelopen week met de auto naar huis reed en voor het eerst het nummer Love Yourself op de radio hoorde. Inmiddels heb ik wat beter geluisterd naar de rest van de tekst en weet ik dat de nuance eigenlijk iets anders ligt, maar ik wilde het nu even hebben over die ene zin die me toen raakte: "Oh baby, you should go and love yourself." Hij kwam binnen, die zin. Hij zette me aan het denken: Doe ik dat wel, van mezelf houden? Hoe doe je dat, van jezelf houden?

Het is voor mij namelijk niet heel vanzelfsprekend. Ik ben zolang als ik me kan herinneren best wel onzeker geweest. Over mijn uiterlijk, mijn innerlijk, mijn persoonlijkheid, over het hele pakketje Stephanie eigenlijk. "Take it or leave it" is makkelijk gezegd tegen anderen, maar die vlieger gaat helaas niet op in de relatie met jezelf. Je kunt jezelf niet links laten liggen als iets je niet bevalt. Luisterend naar Justin Bieber terwijl ik in mijn warme auto door de donkere herfstavond naar huis reed, kwam ik tot de conclusie dat ik hier iets mee wil doen.

Het liefst zou ik hier nu precies schrijven wat mijn plan was en hoe ik van mezelf ben gaan houden. Maar zo makkelijk gaat dat dus niet... Gelukkig is jezelf, je dromen en doelen serieus nemen maar één kant van liefde voor jezelf. Er is ook een praktische kant: goed voor jezelf zorgen. Even niet zo streng zijn voor je persoontje, maar juist goed luisteren naar wat je geest en lichaam nodig hebben. Soms is dat juist nog even hard doorwerken op vrijdagmiddag zodat je de volgende week ontspannen kunt beginnen, maar soms is dat juist ook eventjes loslaten. Dit deed ik onlangs: een dagje alleen maar doen waar ik zin in had.

Imre ging een dag naar zijn moeder, en ik besloot om niet mee te gaan maar even een dag te doen waar ik zin in had. 's Ochtends renden Imre en ik samen naar het station, waarvandaan hij verder ging met de trein en ik met de fiets (die nog op het station stond) terug zou rijden. Eenmaal daar aangekomen trakteerde ik mezelf op een Almond Honey Hot Chocolate (mét slagroom natuurlijk) bij Starbucks - iets wat ik nooit doe, maar ik had er ineens mega zin in. Ik fietste naar huis, genietend van mijn warme chocolademelk. Ondertussen bedacht ik wat ik de rest van de dag wilde doen. Het eerste programma onderdeel? Een lekker warm bad. Ik liet het bad vollopen, stak kaarsjes en wierook aan, zocht een "spa music" playlist op via Spotify, en pakte mijn boek erbij. Genieten! Ik was best een beetje koud dus dit was perfect om weer lekker warm te worden. Ik lunchte met heerlijke broodjes en keek ondertussen een aflevering Pretty Little Liars. Vervolgens zette ik mijn Morning Magic playlist op, en sloeg aan het mealpreppen. Lunch voor de komende dagen, zuurkool uit de oven voor die avond en een heerlijke zwarte bonen brownie. Ondertussen danste ik de keuken door. Na het avondeten sloot ik mijn dagje af met werken aan mijn Week in the Life album.

Heb ik iets heel bijzonders gedaan die dag? Nee, juist niet eigenlijk. Alleen maar nuttige of juist nutteloze dingen? Nope. Ik heb precies dat gedaan waar ik op dat moment zin in had. Zo'n zondagje is voor mij genoeg om net zo ontspannen weer aan mijn week te beginnen als wanneer ik een weekend weg ben geweest. En laat dat nu net een goede basis zijn om aan de relatie met jezelf te werken.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Back to Top