Project Life: plans for 2016


Een nieuw jaar, een nieuwe Project Life aanpak. 2016 wordt het derde jaar dat ik op deze manier vastleg en om eerlijk te zijn was ik wel weer toe aan een nieuwe insteek. Het eerste jaar maakte ik één 12x12 pagina per week (je kunt veel van mijn spreads uit 2014 hier zien), het tweede jaar maakte ik een volle spread van twee pagina's per week. Halverwege het jaar was mijn map vol en ben ik van 12x12 overgestapt naar 9x12 (mijn 2015 spreads kun je hier zien). Ik ben nog steeds heel blij met 9x12, het is net wat minder enorm dan die grote vierkante bladen. Twee pagina's was wel veel, vooral tegen het einde van het jaar. Op een gegeven moment ben je al die voetenfoto's en kopjes thee en koffie ook wel een klein beetje zat.

Ik ben aan het nadenken en rondkijken geslagen. Opties te over: geen wekelijkse spreads maar events vastleggen? Maandelijkse spreads? Wekelijks blijven doen maar dan een 6x8 album maken? Uberhaupt stoppen met Project Life en overstappen op een andere memory keeping aanpak?
De beslissing: ik ga maandelijkse spreads maken. Ik heb stiekem heel 2015 gekwijld over de maandelijkse spreads van Andrea, dus eigenlijk was de keuze snel gemaakt. Het wordt een leuke uitdaging want ik heb nu niet de wekelijkse flow waaraan ik kan vasthouden, het zullen meer op zich staande gebeurtenissen zijn die ik documenteer. Het liefst maak ik natuurlijk wel een mooie, coherente spread, dus dat wordt een leuke nieuwe uitdaging :)

Aangezien mijn 2015 map alweer vol zat (oeps...) heb ik maar meteen een flinke bestelling gedaan bij Scrobby. Ik heb deze map besteld, en genoeg page protectors voor het hele jaar. Elke maand gaat er in de basis hetzelfde uitzien: twee 9x12 pagina's (deze pagina's, zonder de buitenste rij 3x4 pockets) met daartussen een pagina van 6x12. Ik verwacht dat ik met 6 pockets van 4x6 en 18 pockets van 3x4 een heel eind kom, maar als ik wil kan ik natuurlijk altijd nog meer inserts toevoegen.
In tegenstelling tot vorige jaren heb ik voor 2016 geen standaard elementen. Geen quotes, hardloopfoto's in een bepaald format, week in review kaarten, data op een specifieke plek. Natuurlijk krijgt elke spread een kaart waarop staat welke maand het is, maar hoe? We'll see. Ook ben ik van plan om een soort "gelezen, gekeken, geluisterd" kaart toe te voegen, maar ook daarvoor heb ik geen vastomlijnd plan. Ik wil elke maand blanco beginnen, zonder al specifieke pockets opgevuld te hebben, of ineens een kaart met witte achtergrond nog ergens kwijt te moeten terwijl het eigenlijk net niet past qua kleur.

Al met al best een verandering qua aanpak dus, maar ik heb vorig jaar gemerkt dat dit wel maakt dat ik weer opnieuw veel zin heb in het vastleggen van mijn jaar. En aangezien januari inmiddels voorbij is, kan ik aan de slag!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Back to Top