One Little Word: Choose

Als je al wat langer meeleest, weet je dat ik elk jaar een woord kies voor het komende jaar. Als een soort mantra, richtpunt, stipje aan de horizon. Het ene jaar brengt zo'n woord me meer dan het andere jaar, maar elk jaar maak ik de balans op in december en ben ik blij met wat het woord me dat jaar geleerd heeft.

Voor ik vertel over mijn woord voor het komende jaar, wil ik even terugkijken op het afgelopen jaar. Mijn woord voor 2015 was FEEL - voelen. En dit bleek een moeilijk woord te zijn om in praktijk te brengen. Mijn doel was om meer connectie te maken met mijn gevoel, om minder op ratio te varen en vaker mijn intuïtie om raad te vragen. Het lastige bleek te zijn dat je moeilijk kunt zeggen "voel iets!". In 2014 was mijn woord MOVE, en daar kon ik echt heel concreet iets mee doen. FEEL was iets te vluchtig, te abstract eigenlijk.
Daarnaast was 2015 voor mij geen makkelijk jaar, waarin ik eigenlijk al wel een hoop voelde. Ik heb het afgelopen jaar meerdere malen best wel met mezelf in de knoop gezeten. Ik vraag met nu af: zou dat het gevolg zijn geweest van dat ik meer wilde voelen? Zal wel niet, maar zo bleek FEEL een soort self fulfilling prophecy.
Ook bleek het luisteren naar mijn lichaam een rode draad door 2015, en kwam ik erachter dat ik het heel erg moeilijk vind om dit te doen als ik dan mijn doelen opzij moet zetten. Gevolg? Blessures alom. Dit blijft een leerpuntje voor het komende jaar, een manier waarop ik FEEL toch met me meeneem.

Al met al ben ik heel blij dat 2015 nu om is, ik ben klaar voor een nieuwe start, een schone lei, nieuwe doelen en nieuwe stappen in het leven. In het komende jaar ga ik trouwen, hoop ik een stukje fitter het jaar te eindigen dan dat ik het begin, zou het zomaar kunnen dat ik spannende keuzes ga maken op werkgebied, wil ik ons leven blijven vastleggen met Project Life, wil ik blijven bloggen en hoop ik een hoop kleine projectjes te kunnen doen. Oftewel: meer plannen dan tijd. Om te zorgen dat ik temidden van dit alles niet alleen staande blijf maar het ook nog echt leuk heb, heb ik besloten dat mijn woord voor 2016 wordt:

CHOOSE.

Dit jaar heb ik mijn woord niet gevonden, maar heeft CHOOSE mij gevonden. Eind november heb ik meerdere gesprekken gehad met collega's, vrienden en familie, over hele uiteenlopende onderwerpen. Telkens zei de ander "Je kunt kiezen hoe je met ... omgaat" of "Je kunt kiezen hoe je op ... reageert". Voor ik het doorhad zat Choose al in mijn hoofd, en ging het er niet meer uit.

Wat hoop ik van Choose te leren? Van nature heb ik de neiging om me te laten definiëren door wat me overkomt, in plaats van door hoe ik erop kies te reageren. Zowel op het gebied van levensgebeurtenissen waar ik in kan blijven zwelgen, als in de kleine dingen, zoals mijn telefoon wegleggen als ik nog wat gedaan wil krijgen die avond. Ik wil weer de regie krijgen over mijn acties en beslissingen. Daarnaast laat ik me veel te veel beïnvloeden door bepaalde mensen in mijn leven, en wil ik hier meer grip op krijgen. En tot slot wat ik hierboven al noemde, ik heb zoveel plannen voor het komende jaar dat de enige manier om ervan te kunnen blijven genieten, is de goede keuzes te maken.

Ik heb besloten wederom de One Little Word workshop van Ali Edwards te volgen dit jaar, en hoop hier in het komende jaar ook weer over te bloggen. Zal ik het dit jaar wel tot het einde volhouden? Ik hoop het. Elke keer als ik aan mijn woord denk word ik enthousiast, en heb ik zin in het nieuwe jaar. Volgens mij is dat een teken dat ik het goede woord gekozen heb.

Heb jij een woord gekozen voor 2016?

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Back to Top