How to: living below your means

Onlangs schreef ik dat ik mijn studieschuld afbetaald heb, in een vrij korte tijd. Ik beloofde je toen een blogje met tips om zuinig te leven. Natuurlijk kun je deze tips ook goed gebruiken als je bijvoorbeeld aan het sparen bent voor een grote uitgave. Wij gaan binnenkort verhuizen en zijn voor volgende zomer onze bruiloft aan het plannen, dus ik ben ook nog lang niet klaar met onderstaande trucjes...

De belangijkste en simpelste tip die ik je kan geven is de volgende: probeer niet meer uit te geven dan je tijdens je studententijd deed. Toen ik een fulltime baan vond had ik meer geld om te besteden dan daarvoor. Het is heel verleidelijk om dat geld ook meteen uit te geven. Probeer dit niet te doen, maar zet je extra geld aan de kant. Zo kun je snel een hoop geld aan de kant zetten.
Ik heb ook nog een stapel meer concrete tips, in twee categorieen: je vaste uitgaven (op boodschappen kun je een hoop besparen en toch lekker en gezond eten!) en je overige uitgaven.

Vaste uitgaven:
  • Bereken hoeveel geld je elke maand nodig hebt om je vaste lasten te betalen. Denk hierbij aan je huur, telefoonrekening, zorgverzekering, boodschappengeld. Alles wat je meer verdient dan dit bedrag zet je op je spaarrekening.
    Op deze manier kun je in principe rondkomen van het geld dat op je lopende rekening staat, maar is er ook geen probleem als er onverwachte kostenposten opduiken: dan haal je het benodigde geld weer van je spaarrekening. Maar op deze manier moet je wel even nadenken als je een extra uitgave wil doen.
  • Schaf een huishoudportemonnee aan en spreek met jezelf of met je partner een boodschappen budget af. Dit klinkt heel suf, maar werkt als een trein. Imre en ik stoppen aan het begin van de maand elk een vast bedrag in de portemonnee en betalen hier al onze boodschappen van. We weten inmiddels hoeveel geld we ongeveer nodig hebben, dus komen bijna altijd uit.
    Een leuke manier om jezelf te belonen voor al dat harde sparen: als je aan het eind van de maand nog wat boodschappengeld over hebt, kun je lekker uit eten gaan of iets leuks voor jezelf kopen. Of, voor de echte die-hards, schuif het door naar je spaarrekening.
  • Plan wat je deze week wil gaan eten, en doe je boodschappen meteen voor de hele week. Op deze manier is het makkelijker om alleen dat te kopen wat je ook echt nodig hebt.
    Daarnaast kun je de ingredienten voor twee maaltijden vaak combineren: voor een gevulde pastasaus koop ik een courgette, paprika mix, een prei en een bloemkool. Van alles heb ik maar de helft nodig. Hier kan ik de volgende dag dan bijvoorbeeld een wokgerecht mee maken. Ik hoef niets weg te gooien, en die groenten ging ik toch al kopen! 
  • Koop je groenten en fruit op de markt. Producten uit het seizoen kun je hier vaak heel goedkoop krijgen, en daarnaast verkopen ze alles ook nog eens per stuk: handig als je maar één stuk nodig hebt van iets dat in de supermarkt bijvoorbeeld per netje van 10 verkocht wordt.
    Heb je geen markt in de buurt? Lidl heeft ook een goedkope versafdeling. Of houd de bonus in de gaten. 
  • Neem zelf je eten mee naar je werk i.p.v. elke dag euro's uit te geven in de kantine. Misschien heb je mijn mealprep foto's wel langs zien komen op Instagram. Ik probeer elke zondag voor 3 dagen vooruit lunch te maken, en neem elke dag mijn eigen gezonde tussendoortjes mee. Op deze manier spaar ik geld uit, én bespaar ik mezelf de keuze tussen een gezonde en ongezonde maaltijd. Het zou immers zonde zijn om mijn klaargemaakte lunch weg te moeten gooien!
Overig:
  • Start een capsule wardrobe. Hierbij stel je een een kleding set van ongeveer 30-40 stuks samen die je de komende 3 maanden gaat dragen, en de andere kleding haal je uit je kledingkast. Na 3 maanden stel je een nieuwe set samen.
    Dit kun je doen door nieuwe kleding te kopen, maar omdat je alles wat je opgeborgen had 3 maanden niet hebt gezien kan het heel leuk zijn om je eigen stash te shoppen! Op deze manier voelt het alsof je iets nieuws hebt, maar heb je er geen geld aan hoeven uitgeven. 
  • Gebruik alle extraatjes om af te lossen/te sparen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld vakantiegeld of een dertiende maand. Dit betekent gelukkig niet dat je er helemaal niets leuks van kunt doen. Zo kunnen we dit jaar van de helft van mijn vakantiegeld prima low-budget op vakantie, en kon ik de andere helft gebruiken om af te lossen. Dat scheelt toch weer!
  • Dat is dan ook meteen mijn volgende tip: ga low-budget op vakantie. Er zijn genoeg websites waar je goedkope vliegtickets kunt regelen (Jelmer van ofjewanderlust.nl schreef hier een handig artikel over), maar het is ook heel leuk om met de trein door Europa te gaan backpacken! Ik heb de afgelopen jaren voor gemiddeld 250 euro per week gekampeerd, en daar zit alles bij inbegrepen. Het helpt ook als je buiten het hoogseizoen op vakantie gaat, dit kan zo 30-50% schelen!
  • Hoe verleidelijk het ook is om dingen nieuw te willen kopen, soms is het ook juist heel leuk om spullen te ruilen. Denk aan het ruilen van kleding die je niet meer gebruikt, of Project Life spullen. Ik heb meerdere malen een setje met spulletjes die ik eigenlijk niet gebruik per post geruild met meiden die ik bijvoorbeeld via Instagram ken. Op deze manier ben jij van die dingen af die je toch niet gebruikt, heb je zelf iets nieuws én heb je iemand blij gemaakt. Win-win-win!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Back to Top