Steef gets fit: my mealprepping approach

Een van mijn intenties voor dit jaar is fit worden. Een nogal vage intentie, niet bepaald "SMART", maar hear me out: ik heb namelijk wel een vrij concreet plan. Naast meer en gerichter sporten wil ik wat bewuster omgaan met wat ik in mijn mond stop. Tactiek nummer 1 zijn de woorden 'nee, dank je', en tactiek 2 is mealpreppen. Over die laatste tactiek wilde ik het vandaag hebben. Want hoe pak je dat aan?

Voor mij is het weekend hét moment om de komende week voor te bereiden. Imre en ik doen al tijden op zaterdagochtend samen boodschappen voor de hele week (tenzij we andere plannen hebben hè, we zijn wel flexibel hoor!). Tijdens het ontbijt bedenken we wat we willen eten die week en maken we een boodschappenlijst. Op dit moment bedenk ik ook wat ik aan snacks ga eten deze week, en wat ik daarvoor al in huis heb/nog moet kopen.
Ik probeer elke zondag een of twee uurtjes tijd vrij te maken om wat eten voor te bereiden. Tijdens deze uurtjes maak ik in ieder geval voor 3 of 4 dagen lunch. Meestal zijn dit salades, maar soms ook soep of gewokte groentes met kip. Net waar ik zin in heb, of wat we nog in de koelkast hebben liggen. Daarnaast maak ik meestal een baksel. Vaak is dit een bananenbrood, maar het kunnen ook de zwarte bonen brownie van Fitwithmarit of de kwarkbollen van PBP zijn. Waar mogelijk zorg ik dat ik 10 units (stuks of plakken) heb, zodat Imre en ik er allebei elke werkdag één mee kunnen nemen.
Heel soms, als we een week vol met drukke avonden voor de boeg hebben en het eten dat we die week gepland hebben leent zich er voor, kook ik ook al eten voor. Dit is het makkelijkst met eten dat lang moet stoven of sudderen, want daar heb ik doordeweeks écht geen tijd voor. Twee weekenden geleden heb ik bijvoorbeeld niet alleen een pan met goulash voor die avond gekookt, maar stond er tegelijkertijd ook een pan met chili con carne op het vuur. Genoeg om in 3 bakjes in de vriezer te doen, zodat we niet alleen een paar dagen later een bakje leeg konden eten, maar ook de twee weken er na minstens één heel makkelijke maaltijd klaar hadden staan.

Het tweede moment waarop ik mealprep is de ochtend. Ik verzamel wat ik al heb voorbereid - lunch en bijvoorbeeld het bananenbrood - en vul wat bakjes met overige snacks. Hierbij kun je denken aan een bakje met wat hüttenkäse en bosbessen uit de vriezer. Gooi het bij elkaar in een bakje en tegen de tijd dat je het gaat eten zijn de bessen ontdooid. Easy peasy, gezond en heel lekker! Of ik doe wat worteltjes, gesneden paprika en cherrytomaatjes in een bakje, en een schepje houmous in een ander bakje. Wederom, lekker, gezond en zo makkelijk.
Daarnaast bereid ik soms het avondeten vast voor. Als we bijvoorbeeld 's avonds naar de sportschool gaan, weet ik dat we snel willen eten en meteen door willen, of eerst gaan sporten en dan hongerig thuis komen. In beide gevallen niet heel handig om nog alle groente te moeten snijden. In zo'n geval probeer ik dit 's ochtends vast te doen, zodat ik 's avonds het eten wat sneller klaar heb.

Door de tijd die ik in mijn eten steek zo samen te voegen zorg ik dat ik niet elke dag een uur bezig ben met eten voorbereiden. Ik vind het namelijk wel leuk, maar tot op zekere hoogte. Daarnaast weet ik wat ik eet, heb ik genoeg eten bij me en hoef ik niet elke dag in het bedrijfsrestaurant de keuze tussen gezond en ongezond te maken. Want we weten allemaal dat die keuze op zo'n moment toch vaak op de tweede opties belandt, bij mij in ieder geval wel...

PS. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik sinds we een vaatwasser hebben, meer ben gaan mealpreppen. Al die bakjes niet meer zelf te hoeven afwassen scheelt namelijk een hoop frustratie ;)

PPS. Het lukt natuurlijk niet altijd om op zaterdag boodschappen te doen en op zondag twee uur in de keuken te staan, ik heb namelijk ook gewoon een sociaal leven. Wat ik in ieder geval altijd probeer te doen is voor minstens 3 dagen lunch voor te bereiden en ik koop altijd wat snack groente. Op deze manier heb ik voor ruim de helft van de week toch een gezonde basis.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Back to Top