Steef gets fit: my first 3 months in the gym

3 maanden geleden zette ik mijn eerste stappen in de gym. Enigzins onwennig, enigzins onzeker. Ach wie houd ik voor de gek: ik vond het doodeng.  Ik had in heel mijn leven één keer een stap over de drempel van een sportschool gezet, met een huisgenootje mee, en dat was vooral omdat ze daar een sauna hadden. Nul-komma-nul sportervaring, dus. Wat nou als ik als enige minder fitte, iets meer fluffy persoon tussen allemaal mega gespierde mensen zou rondlopen? Wat als ik het verkeerd zou doen? Wat als... Gelukkig was ik samen met Imre, die ook nog nooit voet in een gym gezet had, maar een stuk nuchterder is dan ik.

Eerlijk is eerlijk, het wende het al snel. Van cardio naar apparaten, van apparaten naar losse gewichten - inmiddels heb ik aardig mijn draai gevonden. Ik begon de eerste paar weken met 2 à 3 keer per week eerst een kwartier warmfietsen (mijn knie had bezwaar tegen alle andere cardioapparaten) en dan een full-body rondje op de apparaten. Dat voelde toch net wat veiliger dan me meteen in het krachthonk te begeven. Het voelde goed om, na een maand niet rennen, weer bewust met mijn lichaam bezig te zijn. Ik had (en heb nog steeds...) standaard spierpijn na elke training, maar man wat voelde dat goed.

Na een paar weken trainen op de apparaten was ik een keer op zondagochtend alleen in de gym en zag ik dat het krachthonk he-le-maal leeg was. Bang als ik was om als noob door de mand te vallen, was dit mijn kans! Ik had de afgelopen weken aardig wat blogs over oefeningen gelezen, YouTube filmpjes bekeken en stiekem ook flink zitten afkijken tijdens het sporten, dus ik had een aardig idee wat ik wilde doen, en waar ik op moest letten. Die eerste keer ging eigenlijk hartstikke prima en ik vond dat het er best uitzag alsof ik wist wat ik deed. Sindsdien wissel ik oefeningen op de apparaten af met oefeningen in het krachthonk, en voel ik me prima thuis tussen de gewichten.

Inmiddels ben ik zo'n 3 à 4 keer in de week in de gym te vinden en heb ik mijn full-body schema omgegooid naar een split-schema: de ene keer train ik mijn bovenlichaam (bovenrug, schouders, borst en armen), de andere keer mijn onderlichaam (billen, benen en onderrug). Ik probeer na elke training een rondje buikspieren te doen. Dit split-schema werkt voor mij heel fijn, aangezien het in mijn agenda soms beter uitkomt om twee dagen na elkaar te trainen. Zo kunnen de spieren die ik op dag 1 train, nog wat uitrusten op dag 2.

Tot nu toe kijk ik elke training een beetje waar ik zin in heb. Ik heb een redelijk overzicht van welke oefeningen ik kan doen om welke spiergroepen te trainen, en probeer wat afwisseling te houden in de oefeningen die ik doe. Wel zit ik erover te denken om binnenkort een trainingsschema te laten maken bij mijn sportschool. Eens testen hoe dat werkt.

Ik ben heel blij dat ik eindelijk de stap naar de sportschool gezet heb. Ik vind het leuk om te doen, zie resultaat, voel me lekker, kan genoeg afwisselen om het leuk te houden. Het was echt de nieuwe impuls die ik nodig had! Daarnaast heb ik ook zeker het idee dat mijn sterkere spieren bijdragen aan het herstel van mijn knieblessure. Maar daar binnenkort meer over, in een aparte post... stay tuned!

Life: hello April!

Jaaaa, het is lente! Het is altijd heel gek: in januari en begin februari voelt het altijd alsof het nog zoooo lang duurt voor de dagen langer worden, en de volgende dag is het ineens eind maart en heb ik de winter weer overleeft. Elk jaar weer vraag ik me af hoe ik dan die tussenliggende dagen ben doorgekomen, en elk jaar weer blijft het bij een vraagteken.

Maar, dus, zomertijd! Narcissen! Groene blaadjes! Zonnebrillen! Zonnebrand! Bikini's! Ok, ok, die laatste is misschien wat voorbarig...

In de afgelopen maand heb ik veel gedaan en beleefd. Zou dat iets te maken kunnen hebben met hoe snel maart voorbij ging? Een kleine opsomming:
☼ Een onwijs gaaf Wie is de Mol weekend ☼ klussen in het huis van mijn moeder, ☼ dates met vriendinnetjes ☼ een feestje van mijn werk in een poepiechique hotel aan het strand ☼ de zee! ☼ veel mealpreppen en vooral veel nieuwe bakreceptjes uitproberen ☼ heul veul Downton Abbey (alle hartjes voor Matthew...) en Orange is the new Black ☼ tegelijkertijd nieuwe projecten én onzekerheid op mijn werk ☼ wederom veel tijd doorgebracht in de gym ☼ nieuwe hardloopschoenen ☼ plannen om volgend jaar weer in de organisatie te gaan voor de nieuwe Wie is de Mol editie (de lustrumeditie, dus extra gaaf) ☼ kaartjes maken voor Write_on ☼ toch weer een virusje (mijn god wat kan je maag pijn doen!) ☼ bruiloftsplannen die concreter en concreter worden. 

En dan is het alweer tijd voor april! En die maand lijkt niet minder druk te worden... ik heb serieus een lijstje in mijn agenda met mensen die ik heel graag snel weer wil zien. Mijn missie is om aan het eind van de maand dat lijstje helemaal afgestreept te hebben, en het liefst meteen een nieuwe date gepland te hebben. Dat lijkt serieus de enige manier te zijn die werkt.
En en en Imre en ik gaan deze maand op vakantie! Het wordt een midweekje zon, ergens in een nog nader te bepalen all-in resort. Het aantal vakanties dat wij gedurende de afgelopen 10 jaar in een all-in resort hebben doorgebracht is letterlijk op 1 vinger te tellen. Niet echt iets voor ons dus, of nouja, vooral niet echt iets voor Imre. Maar een midweekje moet nog wel lukken, en voor de zekerheid nemen we toch maar onze wandelschoenen mee ;) en natuurlijk een koffer vol boeken, zonnebrand en zwemkleding.
Verder staat april natuurlijk in het teken van Write_on. 30 brieven/kaartjes in 30 dagen... Ik vind het nog steeds een ambitieus plan van mezelf. Maar hey, wie ben ik zonder mijn enigszins gekke, ambitieuze projectjes?

Paper projects: #write_on


Vorig jaar in april kreeg ik een kaartje van Andrea, die ik via Instagram heb leren kennen. Haar kaartje was onderdeel van een maandlang project: Write_On. Het idee is dat je gedurende de 30 dagen in april 30 brieven schrijft en verstuurt. Toen ik haar kaartje kreeg dacht ik: 'Poeh... wel veel werk, maar wat een leuk idee! Misschien dat ik volgend jaar wel meedoe.'

Inmiddels zijn wel alweer een jaar verder, en ben ik er helemaal klaar voor: 30 kaarten in 30 dagen. Aangezien mijn budget op het moment enigszins krap is (trouwen is duur!) besloot ik om mijn kaarten zelf te maken, en alleen geld uit te geven aan postzegels. Zo gezegd zo gedaan. Ik had toevallig nog 4 pakjes blanco kaarten van de Action liggen en een waterverf setje van de AH. Het kostte twee avonden, maar inmiddels heb ik 30 kaarten klaar liggen om te versturen. En nog met matchende enveloppen ook!

Wat ik verder aan voorbereidingen gedaan heb?

Een lijst maken met mensen die ik wil schrijven. Een groot deel bestaat uit mensen die ik ken, in het echte leven of online, dan heb ik een handvol mensen wiens blog ik volg en waarvan ik het leuk vind om ze eens een kaartje te sturen, en tot slot heb ik op Instagram gevraagd wie het leuk vond om een kaartje te ontvangen.
Adressen verzamelen. Van de meeste mensen heb ik het adres gewoon, van sommige bloggers kon ik het adres op hun website of in hun newsletter vinden. Anderen heb ik gemaild, en de 'aanmeldingen' via Instagram heb ik gevraagd om me een berichtje te sturen.
Postzegels kopen. Of nouja, eerst tellen hoeveel Nederlandse adressen er op de lijst staan, en hoeveel internationale adressen. Vervolgens heb ik via de PostNL website mijn postzegels besteld (als je voor meer dan €25 besteld sturen ze de postzegels gratis op, en je kunt hier ook 'leuke' postzegels bestellen).
Extraatjes uitkiezen. Ik vind het leuk om met elk kaartje een extraatje mee te sturen. Een mooie quote, enkele Project Life kaarten, een leuk kaartje. Gewoon omdat het kan. Toch is het nog best een uitdaging om voor iedereen iets leuks te vinden in mijn stash!
Mijn kit samenstellen. Om het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken deze maand heb ik alles verzameld wat ik nodig heb om de kaarten te schrijven en te versturen:

  • de kaarten en enveloppen
  • postzegels
  • pennen
  • wat stempels 
  • een stempelkussen 
  • washitape
  • de extraatjes die ik mee stuur.

Zo hoef ik elke dag alleen maar mijn kit te pakken en heb ik alles wat ik nodig heb bij de hand.
Het plan is om het schrijven elke ochtend te doen. Ik hoop er een gewoonte van te maken, die ik misschien na deze maand kan voortzetten met ander geschrijf. Daarnaast - mocht ik er 's ochtends niet aan toe komen kan ik het later in de dag nog doen. Ik ga ook niet streng voor mezelf zijn, het is de bedoeing dat dit een leuk project is, niet iets om mezelf mee gek te maken. Als het beter uitkomt om een keer twee brieven op één dag te schrijven en posten, ga ik dat gewoon doen.

30 brieven/kaarten in 30 dagen... ik ben heel benieuwd. Over een maand horen jullie hoe ik het ervaren heb!

Life: happy thoughts

3 dingen die mijn weekend het beste in tijden maakten:

✶ De zee. Ik houd echt van de zee. Zodra ik op het strand stap komt er een soort rust over me die ik tot nu toe nergens anders ervaren heb. Het is alsof het geluid van de golven mijn gedachten sust, en de wind alles in mijn hoofd op z'n plekje waait. Misschien moet ik ergens dit jaar eens een weekendje alleen naar de kust, om na te denken, tot rust te komen, dingen op een rijtje te zetten... Da's best een goed idee!

✶ Dansen. De reden dat we aan de kust waren was een bedrijfsfeest van mijn werk. Eerst lekker eten, daarna een dansfeest en een overnachting in een super fancy hotel. Partners mochten mee, dus Imre mocht meegenieten. We gaan eigenlijk bijna nooit samen dansen, maar ik vind het wel altijd heel leuk en fijn, en ook deze keer dacht ik: waarom doen we dit niet vaker?! Het maakte in ieder geval dat ik heel veel zin kreeg in ons bruiloftsfeest.

✶ Eten. Nou is eten één van mijn favoriete bezigheden, maar dit weekend was een nieuwe ervaring. Het lukte me namelijk heel goed om lekker te genieten tijdens het dinerbuffet en het ontbijtbuffet, en me er vervolgens niet schuldig over te voelen. En het beste was nog wel, dat het gedurende de rest van het weekend prima lukte om mijn normale eetpatroon weer op te pakken. Dit voelde echt als een kleine victorie! Met kleine stapjes kom ik er wel.

Project Life (catch-up): September

Week 36: 31 augustus - 6 september
Supplies used: alleen foto's, en één 3x4 blanco kaart
Notes: Zoals ik ook al over de eerste week van deze vakantie zei: Ik ga nog een minibook maken van deze vakantie, zoals ik dat elk jaar doe. Daarom in deze spread alleen de mooiste foto's en favoriete herinneringen. Ik heb wel geprobeerd een goed overzicht te geven van elle plekken waar we geweest zijn. 

Week 37: 7 - 13 september
Supplies used: Rain edition 
Notes: Ik ben best wel heel blij met hoe deze spread is geworden! De kleuren werken goed samen en het toevooegen van labels is misschien wel mijn favoriete nieuwe techniek.  

Week 38: 14 - 20 september
Supplies used: Seafoam editionKiwi editionOdyssey van Studio Calico, Walden van Studio Calico, Oh So Great card set van Big City Quiet, 
Notes: Ook voor deze spread heb ik ervoor gekozen om de linkerkant en de rechterkant elk een eigen kleurenschema te geven. Op deze manier is het makkelijker om er iets moois van te maken dan wanneer ik probeer er één geheel van te maken. Wel komt rechts het oranje van de linkerkant een keer terug, en het blauw van de rechterkant vind je in de titelfoto links terug.


Week 39: 21 - 27 september
Supplies used: Sunshine editionRain edition, Odyssey van Studio Calico, Walden van Studio Calico.
Notes: Veel blauw deze maand! Dat stukje oranje aan de linkerkant schijnt door van de vorige spread, als ik het nu op de foto zie stoort het me een beetje... maar ach. Als dat het ergste is ;)