Project life (catch-up): July


Wie wat bewaart, die heeft wat... Dat geldt ook voor Project Life spreads! Door vakantie, verhuizing en alles wat daar bij komt kijken raakte ik in juli/augustus achter met mijn pagina's, en als je eenmaal achter bent... is het einde zoek. Voor mij in ieder geval wel.
In december vond ik het toch echt tijd worden om dit varkentje te wassen. Ik ben een paar avonden achter de laptop gekropen om 5 maanden aan foto's door te werken, en net voor de kerst waren ze binnen: een grote stapel met afgedrukte foto's om in mijn pagina's te verwerken.
Ik denk dat ik er in totaal zo'n 15-20 uur over gedaan heb, verspreid over de kerstvakantie, maar het is af! Project Life 2015 is compleet, gefotografeerd, en klaar om hier met jullie te delen!

Te beginnen met juli:

Week 28: 6 - 12 Juli
Supplies used: Cheer Story Kit van Ali Edwards
Notes: Een hoofdrol voor labels deze week! En een minitripje naar Londen, zoals alle weekendjes/dagjes weg dit jaar kreeg deze trip een eigen insert. Trouwens ook heel veel liefde voor die foto van Imre! Ik kon niet anders dan hem uitvergroten :)



Week 29: 13 - 19 Juli
Supplies used: Cheer Story Kit van Ali Edwards
Notes: Veel foto's deze week, weinig echte verhalen (van meer dan 1 zin) te vertellen.  


Week 30: 20 - 26 Juli
Supplies used: Rain edition, Cheer Story Kit van Ali Edwards
Notes: Achter die pijlen staan een foto van mijn laatste aflossing naar de IB groep, en de details over mijn studieschuld. Die details hoeven van mij niet het WWW op :)


Week 31: 27 Juli - 2 Augustus
Supplies used: Odyssey van Studio Calico
Notes: Weer heel veel foto's deze week. Dat was ook wel een beetje onderdeel van mijn catch-up strategie - veel foto's, zodat het niet zo heel erg was als ik de details niet meer precies kon opschrijven.


Steef gets fit: my mealprepping approach

Een van mijn intenties voor dit jaar is fit worden. Een nogal vage intentie, niet bepaald "SMART", maar hear me out: ik heb namelijk wel een vrij concreet plan. Naast meer en gerichter sporten wil ik wat bewuster omgaan met wat ik in mijn mond stop. Tactiek nummer 1 zijn de woorden 'nee, dank je', en tactiek 2 is mealpreppen. Over die laatste tactiek wilde ik het vandaag hebben. Want hoe pak je dat aan?

Voor mij is het weekend hét moment om de komende week voor te bereiden. Imre en ik doen al tijden op zaterdagochtend samen boodschappen voor de hele week (tenzij we andere plannen hebben hè, we zijn wel flexibel hoor!). Tijdens het ontbijt bedenken we wat we willen eten die week en maken we een boodschappenlijst. Op dit moment bedenk ik ook wat ik aan snacks ga eten deze week, en wat ik daarvoor al in huis heb/nog moet kopen.
Ik probeer elke zondag een of twee uurtjes tijd vrij te maken om wat eten voor te bereiden. Tijdens deze uurtjes maak ik in ieder geval voor 3 of 4 dagen lunch. Meestal zijn dit salades, maar soms ook soep of gewokte groentes met kip. Net waar ik zin in heb, of wat we nog in de koelkast hebben liggen. Daarnaast maak ik meestal een baksel. Vaak is dit een bananenbrood, maar het kunnen ook de zwarte bonen brownie van Fitwithmarit of de kwarkbollen van PBP zijn. Waar mogelijk zorg ik dat ik 10 units (stuks of plakken) heb, zodat Imre en ik er allebei elke werkdag één mee kunnen nemen.
Heel soms, als we een week vol met drukke avonden voor de boeg hebben en het eten dat we die week gepland hebben leent zich er voor, kook ik ook al eten voor. Dit is het makkelijkst met eten dat lang moet stoven of sudderen, want daar heb ik doordeweeks écht geen tijd voor. Twee weekenden geleden heb ik bijvoorbeeld niet alleen een pan met goulash voor die avond gekookt, maar stond er tegelijkertijd ook een pan met chili con carne op het vuur. Genoeg om in 3 bakjes in de vriezer te doen, zodat we niet alleen een paar dagen later een bakje leeg konden eten, maar ook de twee weken er na minstens één heel makkelijke maaltijd klaar hadden staan.

Het tweede moment waarop ik mealprep is de ochtend. Ik verzamel wat ik al heb voorbereid - lunch en bijvoorbeeld het bananenbrood - en vul wat bakjes met overige snacks. Hierbij kun je denken aan een bakje met wat hüttenkäse en bosbessen uit de vriezer. Gooi het bij elkaar in een bakje en tegen de tijd dat je het gaat eten zijn de bessen ontdooid. Easy peasy, gezond en heel lekker! Of ik doe wat worteltjes, gesneden paprika en cherrytomaatjes in een bakje, en een schepje houmous in een ander bakje. Wederom, lekker, gezond en zo makkelijk.
Daarnaast bereid ik soms het avondeten vast voor. Als we bijvoorbeeld 's avonds naar de sportschool gaan, weet ik dat we snel willen eten en meteen door willen, of eerst gaan sporten en dan hongerig thuis komen. In beide gevallen niet heel handig om nog alle groente te moeten snijden. In zo'n geval probeer ik dit 's ochtends vast te doen, zodat ik 's avonds het eten wat sneller klaar heb.

Door de tijd die ik in mijn eten steek zo samen te voegen zorg ik dat ik niet elke dag een uur bezig ben met eten voorbereiden. Ik vind het namelijk wel leuk, maar tot op zekere hoogte. Daarnaast weet ik wat ik eet, heb ik genoeg eten bij me en hoef ik niet elke dag in het bedrijfsrestaurant de keuze tussen gezond en ongezond te maken. Want we weten allemaal dat die keuze op zo'n moment toch vaak op de tweede opties belandt, bij mij in ieder geval wel...

PS. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik sinds we een vaatwasser hebben, meer ben gaan mealpreppen. Al die bakjes niet meer zelf te hoeven afwassen scheelt namelijk een hoop frustratie ;)

PPS. Het lukt natuurlijk niet altijd om op zaterdag boodschappen te doen en op zondag twee uur in de keuken te staan, ik heb namelijk ook gewoon een sociaal leven. Wat ik in ieder geval altijd probeer te doen is voor minstens 3 dagen lunch voor te bereiden en ik koop altijd wat snack groente. Op deze manier heb ik voor ruim de helft van de week toch een gezonde basis.

Shoot it: our tiny retreat

Ken je dat: je woont samen met je lief, maar je hebt het beiden zo druk hebt dat je eigenlijk alleen nog maar langs elkaar heen leeft, en het enige dat je bespreekt de logistieke zaken zijn? In zo'n cirkeltje zaten Imre en ik in januari. We raceten van de ene naar de andere afspraak en hadden amper tijd om even te vragen hoe het met de ander was. No bueno.

Geïnspireerd door de family retreats die ik elke januari bij Natalie langs zie komen, stelde ik Imre twee weken geleden voor om samen een weekend in een hutje op de hei te gaan zitten: even alleen wij. Even doen waar wij samen zin in hebben, maar ook de tijd en ruimte hebben om samen naar het komende jaar te kijken. Wat zijn onze plannen, hoe willen we die aanpakken, hebben we überhaupt dezelfde prioriteiten? Het is immers niet heel handig als de een bijvoorbeeld meer tijd met familie en vrienden door wil brengen en de anders juist meer tijd met z'n tweetjes wil doorbrengen. Imre is wat minder van het doelen stellen en bespreken dan ik, dus ik was benieuwd hoe het zou uitpakken. Voor de zekerheid namen we een flinke stapel spelletjes mee, om eventuele frustraties mee te kunnen wegspelen ;)

Via AirBNB vond ik het perfecte vakantiehuisje: het Ulekesnest. Midden in de Peel, een schattig klein huisje zonder tv maar met keukentje en genoeg ruimte om veel tijd in door te brengen. Die vrijdag pakten we onze tassen in mijn miniautootje en reden we door de stromende regen naar de middle of nowhere. We werden heel hartelijk ontvangen on het huisje dat al lekker warm was gestookt. De vrijdagavond besteedden we aan koken, eten, wijn drinken, Scrabble, lezen en op tijd naar bed gaan. O ja, en ik heb duizend foto's gemaakt van hoe schattig het huisje wel niet was:















Zaterdagochtend sliepen we eerst uit (voor ons doen is 9u opstaan echt uitslapen!) en vertrokken we na het ontbijt voor een 'korte' wandeling - uiteindelijk zijn we bijna 4u weg geweest. De omgeving bleek precies te zijn wat ik hoopte, en het was perfect wandelweer.
Tijdens die wandeling doken we eigenlijk meteen in een gesprek over wat onze plannen en doelen voor het komende jaar waren. Via die doelen kwamen we bij de relaties met onze families, tijd die we voor onszelf maken, doelen voor de wat verdere toekomst en natuurlijk ook onze bruiloft.  In die 4u hebben we zo veel besproken, mijn verwachtingen werden meer dan overtroffen. Plannen werden gemaakt, intenties uitgesproken en ideeen uitgewerkt. Wat was het fijn om hier op deze manier de tijd voor te hebben!








De rest van de zaterdag was ontzettend ontspannen: Imre heeft wat klusideeën uitgetekend, ik heb aan mijn Level Up cursus en One Little Word gewerkt, we hebben nog wat spelletjes gespeeld. 's Avonds zijn we allebei heerlijk in ons boek gedoken. Ook die avond gingen we vroeg naar bed, om de volgende ochtend uitgeslapen weer op huis aan te gaan.





 Ik kan je echt aanraden om af en toe met z'n tweeën een weekend in een hutje op de hei te gaan zitten. Even weg uit de digitale wereld, tijd maken voor elkaar, genieten van een prachtige omgeving. Je komt helemaal opgeladen terug!

Project Life: plans for 2016


Een nieuw jaar, een nieuwe Project Life aanpak. 2016 wordt het derde jaar dat ik op deze manier vastleg en om eerlijk te zijn was ik wel weer toe aan een nieuwe insteek. Het eerste jaar maakte ik één 12x12 pagina per week (je kunt veel van mijn spreads uit 2014 hier zien), het tweede jaar maakte ik een volle spread van twee pagina's per week. Halverwege het jaar was mijn map vol en ben ik van 12x12 overgestapt naar 9x12 (mijn 2015 spreads kun je hier zien). Ik ben nog steeds heel blij met 9x12, het is net wat minder enorm dan die grote vierkante bladen. Twee pagina's was wel veel, vooral tegen het einde van het jaar. Op een gegeven moment ben je al die voetenfoto's en kopjes thee en koffie ook wel een klein beetje zat.

Ik ben aan het nadenken en rondkijken geslagen. Opties te over: geen wekelijkse spreads maar events vastleggen? Maandelijkse spreads? Wekelijks blijven doen maar dan een 6x8 album maken? Uberhaupt stoppen met Project Life en overstappen op een andere memory keeping aanpak?
De beslissing: ik ga maandelijkse spreads maken. Ik heb stiekem heel 2015 gekwijld over de maandelijkse spreads van Andrea, dus eigenlijk was de keuze snel gemaakt. Het wordt een leuke uitdaging want ik heb nu niet de wekelijkse flow waaraan ik kan vasthouden, het zullen meer op zich staande gebeurtenissen zijn die ik documenteer. Het liefst maak ik natuurlijk wel een mooie, coherente spread, dus dat wordt een leuke nieuwe uitdaging :)

Aangezien mijn 2015 map alweer vol zat (oeps...) heb ik maar meteen een flinke bestelling gedaan bij Scrobby. Ik heb deze map besteld, en genoeg page protectors voor het hele jaar. Elke maand gaat er in de basis hetzelfde uitzien: twee 9x12 pagina's (deze pagina's, zonder de buitenste rij 3x4 pockets) met daartussen een pagina van 6x12. Ik verwacht dat ik met 6 pockets van 4x6 en 18 pockets van 3x4 een heel eind kom, maar als ik wil kan ik natuurlijk altijd nog meer inserts toevoegen.
In tegenstelling tot vorige jaren heb ik voor 2016 geen standaard elementen. Geen quotes, hardloopfoto's in een bepaald format, week in review kaarten, data op een specifieke plek. Natuurlijk krijgt elke spread een kaart waarop staat welke maand het is, maar hoe? We'll see. Ook ben ik van plan om een soort "gelezen, gekeken, geluisterd" kaart toe te voegen, maar ook daarvoor heb ik geen vastomlijnd plan. Ik wil elke maand blanco beginnen, zonder al specifieke pockets opgevuld te hebben, of ineens een kaart met witte achtergrond nog ergens kwijt te moeten terwijl het eigenlijk net niet past qua kleur.

Al met al best een verandering qua aanpak dus, maar ik heb vorig jaar gemerkt dat dit wel maakt dat ik weer opnieuw veel zin heb in het vastleggen van mijn jaar. En aangezien januari inmiddels voorbij is, kan ik aan de slag!

Life: hello February!


En toen was het februari! Ik word er altijd heel gelukkig van als een maand op maandag begint - dan voelt het nog meer als een nieuwe start. Maar voor ik vooruit kijk naar de nieuwe maand wil ik het nog heel even hebben over januari:

Januari 
Het was namelijk een volle maar heel leuke maand. Mijn focus voor januari was "getting started", en ik heb dit jaar echt het gevoel dat 1 januari een nieuwe start was. In ieder geval in hoe ik het leven aanpak. Het blijft vallen en opstaan, maar waar ik de afgelopen maanden graag bleef liggen zwelgen, sta ik nu tenminste weer op. En dat voelt goed, heel goed!
Op mijn werk was het hectisch, druk en leerzaam. Het lukte me gelukkig goed om dat niet al te veel mijn privéleven te laten beïnvloeden. Met een weekendje weg, een high-tea met mams en verschillende dates met vrienden was het ook qua quality time een goed begin van het nieuwe jaar.
Daarnaast begin ik langzaam een ritme te krijgen qua sporten en gezond eten - ik mik nu op 3x per week minstens een uur in de sportschool, en waar mogelijk nog wat wandelen of fietsen. Op zondag bereid ik een berg eten voor, zodat ik genoeg gezond kan snacken gedurende de week - hier volgt binnenkort een blogje over. Ik ben nu een maandje bezig, en het bevalt heel goed. Zowel ik als mijn omgeving beginnen inmiddels ook resultaat te zien, dus dat is een fijne extra stimulans.

Het lijkt er op dat ik een goede week- en weekendbalans gevonden heb: ma-vrij werken, sporten en als het even lukt wat knutselen en in het huishouden doen, vrijdagavond en zaterdag leuke dingen doen met lieve mensen en zondag tijd voor mezelf: mealpreppen, spelen met papier en foto's, bloggen, wandelen.

Februari
Nou hoop ik dit natuurlijk allemaal vast te houden in februari, maar ik heb ook een extra focus deze maand: het ontwikkelen van een ochtendroutine. Ik heb me hier af en toe al wel mee bezig gehouden, en hele periodes ging dit heel aardig, maar de afgelopen weken was het echt een drama - het is zo zonde van mijn tijd om nog 45 minuten in bed te blijven liggen nadat mijn wekker gegaan is. Hij gaat zo vroeg zodat ik nog wat kan doen, als ik vervolgens nog blijf liggen kan ik net zo goed die tijd daadwerkelijk slapend doorbrengen.
Via verschillende wegen (onder andere deze aflevering van The Lively Show) zag ik de laatste tijd het boek The Miracle Morning van Hal Elrod langskomen. Het leek me de perfecte missie voor februari. Gisteravond ben ik in het boek begonnen en hoewel ik natuurlijk eerst het boek gelezen moet hebben voor ik echt aan mijn eigen Miracle Morning kan beginnen, ben ik wel vandaag vast begonnen met meteen mijn bed uitkomen. High five, self!

Verder staan er alweer allemaal leuke dates in mijn agenda, hoop ik deze maand daadwerkelijk het krachthonk in te durven en misschien zelfs een paar honderd meter hardlopen op de loopband?
Qua OJS ben ik bezig met wat blogjes over onder andere mealpreppen, mijn plannen voor Project Life 2016, ga ik verder met mijn Running Gear serie en hoop ik wat meer tijd te kunnen besteden aan mijn redesign.

Februari, ik heb er zin in!