How to: living below your means

Onlangs schreef ik dat ik mijn studieschuld afbetaald heb, in een vrij korte tijd. Ik beloofde je toen een blogje met tips om zuinig te leven. Natuurlijk kun je deze tips ook goed gebruiken als je bijvoorbeeld aan het sparen bent voor een grote uitgave. Wij gaan binnenkort verhuizen en zijn voor volgende zomer onze bruiloft aan het plannen, dus ik ben ook nog lang niet klaar met onderstaande trucjes...

De belangijkste en simpelste tip die ik je kan geven is de volgende: probeer niet meer uit te geven dan je tijdens je studententijd deed. Toen ik een fulltime baan vond had ik meer geld om te besteden dan daarvoor. Het is heel verleidelijk om dat geld ook meteen uit te geven. Probeer dit niet te doen, maar zet je extra geld aan de kant. Zo kun je snel een hoop geld aan de kant zetten.
Ik heb ook nog een stapel meer concrete tips, in twee categorieen: je vaste uitgaven (op boodschappen kun je een hoop besparen en toch lekker en gezond eten!) en je overige uitgaven.

Vaste uitgaven:
  • Bereken hoeveel geld je elke maand nodig hebt om je vaste lasten te betalen. Denk hierbij aan je huur, telefoonrekening, zorgverzekering, boodschappengeld. Alles wat je meer verdient dan dit bedrag zet je op je spaarrekening.
    Op deze manier kun je in principe rondkomen van het geld dat op je lopende rekening staat, maar is er ook geen probleem als er onverwachte kostenposten opduiken: dan haal je het benodigde geld weer van je spaarrekening. Maar op deze manier moet je wel even nadenken als je een extra uitgave wil doen.
  • Schaf een huishoudportemonnee aan en spreek met jezelf of met je partner een boodschappen budget af. Dit klinkt heel suf, maar werkt als een trein. Imre en ik stoppen aan het begin van de maand elk een vast bedrag in de portemonnee en betalen hier al onze boodschappen van. We weten inmiddels hoeveel geld we ongeveer nodig hebben, dus komen bijna altijd uit.
    Een leuke manier om jezelf te belonen voor al dat harde sparen: als je aan het eind van de maand nog wat boodschappengeld over hebt, kun je lekker uit eten gaan of iets leuks voor jezelf kopen. Of, voor de echte die-hards, schuif het door naar je spaarrekening.
  • Plan wat je deze week wil gaan eten, en doe je boodschappen meteen voor de hele week. Op deze manier is het makkelijker om alleen dat te kopen wat je ook echt nodig hebt.
    Daarnaast kun je de ingredienten voor twee maaltijden vaak combineren: voor een gevulde pastasaus koop ik een courgette, paprika mix, een prei en een bloemkool. Van alles heb ik maar de helft nodig. Hier kan ik de volgende dag dan bijvoorbeeld een wokgerecht mee maken. Ik hoef niets weg te gooien, en die groenten ging ik toch al kopen! 
  • Koop je groenten en fruit op de markt. Producten uit het seizoen kun je hier vaak heel goedkoop krijgen, en daarnaast verkopen ze alles ook nog eens per stuk: handig als je maar één stuk nodig hebt van iets dat in de supermarkt bijvoorbeeld per netje van 10 verkocht wordt.
    Heb je geen markt in de buurt? Lidl heeft ook een goedkope versafdeling. Of houd de bonus in de gaten. 
  • Neem zelf je eten mee naar je werk i.p.v. elke dag euro's uit te geven in de kantine. Misschien heb je mijn mealprep foto's wel langs zien komen op Instagram. Ik probeer elke zondag voor 3 dagen vooruit lunch te maken, en neem elke dag mijn eigen gezonde tussendoortjes mee. Op deze manier spaar ik geld uit, én bespaar ik mezelf de keuze tussen een gezonde en ongezonde maaltijd. Het zou immers zonde zijn om mijn klaargemaakte lunch weg te moeten gooien!
Overig:
  • Start een capsule wardrobe. Hierbij stel je een een kleding set van ongeveer 30-40 stuks samen die je de komende 3 maanden gaat dragen, en de andere kleding haal je uit je kledingkast. Na 3 maanden stel je een nieuwe set samen.
    Dit kun je doen door nieuwe kleding te kopen, maar omdat je alles wat je opgeborgen had 3 maanden niet hebt gezien kan het heel leuk zijn om je eigen stash te shoppen! Op deze manier voelt het alsof je iets nieuws hebt, maar heb je er geen geld aan hoeven uitgeven. 
  • Gebruik alle extraatjes om af te lossen/te sparen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld vakantiegeld of een dertiende maand. Dit betekent gelukkig niet dat je er helemaal niets leuks van kunt doen. Zo kunnen we dit jaar van de helft van mijn vakantiegeld prima low-budget op vakantie, en kon ik de andere helft gebruiken om af te lossen. Dat scheelt toch weer!
  • Dat is dan ook meteen mijn volgende tip: ga low-budget op vakantie. Er zijn genoeg websites waar je goedkope vliegtickets kunt regelen (Jelmer van ofjewanderlust.nl schreef hier een handig artikel over), maar het is ook heel leuk om met de trein door Europa te gaan backpacken! Ik heb de afgelopen jaren voor gemiddeld 250 euro per week gekampeerd, en daar zit alles bij inbegrepen. Het helpt ook als je buiten het hoogseizoen op vakantie gaat, dit kan zo 30-50% schelen!
  • Hoe verleidelijk het ook is om dingen nieuw te willen kopen, soms is het ook juist heel leuk om spullen te ruilen. Denk aan het ruilen van kleding die je niet meer gebruikt, of Project Life spullen. Ik heb meerdere malen een setje met spulletjes die ik eigenlijk niet gebruik per post geruild met meiden die ik bijvoorbeeld via Instagram ken. Op deze manier ben jij van die dingen af die je toch niet gebruikt, heb je zelf iets nieuws én heb je iemand blij gemaakt. Win-win-win!

August Favorites

Augustus, je was een rare maand. Aan de ene kant vloog je voorbij door alles wat we moesten regelen, aan de andere kant ging je traaaaaag omdat ik zo uitkeek naar de vakantie. Maar inmiddels ben je voorbij... Mijn favorieten deze maand?

Favoriete dagje weg: Een dagje op de fiets Rotterdam verkennen samen met Imre. Met als afsluiter een massage en eten bij Sumo. Jumm!

Favoriete boek: The time traveler's wife. Dit is echt zo'n boek dat maakt dat je aan de ene kant niet wil stoppen met lezen, maar aan de andere kant niet wil dat 'ie uit is. Een prachtig verhaal en prachtig geschreven.

Favoriete moeilijke beslissing: We hebben twee huizen in hetzelfde complex bekeken, die elk hun eigen voor-  en nadelen hadden. Het was best wel een moeilijke beslissing, maar ergens ook wel weer een luxepositie.

Favoriete gedachte: nog .... weken/dagen, dan mag ik op vakantie!

Favoriete avond: Die ene avond dat de temperatuur perfect was om onze nieuwe vuurschaal uit te proberen

Favoriete tool: mijn overzichtje van welke posts ik van half augustus t/m eind september wil posten. Ik heb best veel vooruitgewerkt i.v.m. Frankrijk en de verhuizing, en dat overzichtje was daarbij onmisbaar.

Favoriete aankoop: mijn nieuwe hardloop tops van de H&M - ze zitten niet zo strak, en dat is met het warme weer begin augustus best wel lekker!

Favoriete food: De waarschijnlijk laatste aardbeien en bosbessen van het jaar. O, en Imres zelfgebakken chocolate chip cookies. Zo lekker!!!

Favoriete run: Ook al kreeg ik er een ontzettende terugval door op blessuregebied, die ene run met Imre 's ochtends vroeg, waarbij hij me pushte om ver uit mijn comfortzone te rennen, was op het moment zelf echt heerlijk.

Favoriete nieuwe podcast: Happier van Gretchen Rubin en haar zus Elizabeth Craft. Hapklare tips om gelukkiger te worden, je leven makkelijker te maken of

Favoriete playlist: elke ochtend word ik blij van deze "Morning Jazz" playlist. Lekker fout en lekker blij.

Favoriete vooruitzicht: na nóg een hele week vakantie mogen we bijna ons nieuwe huisje in!

Favoriete toetje: Een munt takje in chocomodder met oreozand. Te simpel voor woorden.

Favoriete project: Week in the Life. Het is een intensieve week, en soms ook best wel confronterend, maar zo gaaf om een soort timecapsule te maken van hoe ons leven er nu uitziet. Ik krijg er altijd heel veel inspiratie van.


Project Life: May






Het duurt even, maar dan heb je ook wat: mijn Project Life pagina's van de 3 resterende weken van mei - vanaf nu in mijn 9x12 album.

Week 20: 11-17 Mei
Supplies used: Sunshine editionMidnight editionOdyssey van Studio Calico
Notes: Hoe kon het ook anders: een insert geheel gewijd aan #werunamsterdam :)




Week 21: 18-24 Mei
Supplies used: Alleen maar foto's deze week!





Week 22: 25-31 Mei
Notes: Dit is nou typisch zo'n week waarin er weinig bijzonders gebeurde, en ik dus een heleboel foto's van kleine, alledaagse dingen gebruikt heb. En eigenlijk vind ik dat toch ook wel leuk, om in mijn album te hebben.






Run baby, run: halfwaypoint!



Achtenhalve maand geleden stelde ik mezelf een doel. In 2015 zou ik 600 kilometer gaan hardlopen. 50 km per maand, 12 km per week. 600 was een hoog genoeg getal om me aan het rennen te houden, maar niet zo hoog dat een blessure roet in het eten zou gooien.
Inmiddels zijn we 300 kilometer, 63 runs, 1 race, 1 nieuw paar schoenen en 1 blessure verder, en ben ik halverwege mijn doel.

'Vroeger' liep ik omdat het goed was voor mijn lichaam. Ik begon met rennen omdat ik dacht dat ik er van zou gaan afvallen, en ben er mee doorgegaan omdat ik het eigenlijk wel leuk vond om te doen. Inmiddels ren ik niet alleen omdat ik het leuk vind, maar ook omdat ik het nodig heb. In de afgelopen 300 km is hardlopen veranderd van iets dat 'moest' naar iets dat 'mag'. Hardlopen is onderdeel van me, als ik niet kan rennen word ik onrustig. In mijn lijf, maar nog veel meer in mijn hoofd.

Hardlopen is mijn therapie geworden.

Vóór 2015 was 5 km het verste dat ik ooit gerend had. En dat vond ik ver genoeg. Tot ik plots meer wilde, van het éne op het andere moment. Sinds januari ben ik de kilometers gaan verhogen in training voor #Werunamsterdam, en tijdens mijn steeds langer wordende runs op de zondagen ben ik verliefd geworden op het hardlopen.
De afgelopen 3 maanden gooide mijn blessure roet in het eten, maar inmiddels ben ik weer langzaam mijn kilometers aan het opbouwen. Ik zit nu op 6.5 km en het is heerlijk om weer langer dan 40 minuten weg te zijn. Alleen maar de weg en ik. Ok, en mijn muziek.

Wat ik nog meer geleerd heb? Dat ik meer kan dan ik denk. Dat ik naar mijn lichaam moet luisteren. Hoe ik dan precies naar mijn lichaam moet luisteren. Dat ik niet van suiker ben. Dat ik runs in de kou eigenlijk best wel heel lekker vind. Dat ik inmiddels best wel een klein beetje weet waar ik het over heb. Dat ik meer wil. Dat ik mag durven dromen. En dat het hardlopen wonderbaarlijk genoeg erg op het leven lijkt:

Als ik maar gewoon de ene voet voor de andere blijf zetten, kom ik vanzelf thuis.

Op naar de 600!

List: One hundred words of right now




Zomer.  zon.  uitrusten.  moe.  slaap.  lezen.  altijd.  werk.  leren.  klanten.  nieuw.  eng.  zoeken.  balans.  collega’s.  vakantie.  frankrijk.  auto.  tent.  boeken.  fotografie.  ontspannen.  bijna.  nu.  mediteren.  me-time.  podcasts.  onderweg.  ’s  ochtends.  slaperig.  inspirerend.  project  life.  favoriet.  papier.  herinneringen.  foto’s.  liefde.  verloofd.  werkelijk.  volwassen.  plannen.  keuzes.  budget.  gasten.  vrienden.  familie.  verhuizen.  tuin.  ruimte.  reistijd.  huur.  stad.  natuur.  hardlopen.  zevenheuvelenloop.  schema.  spannend.  pijn.  blessure.  rustig.  uitdaging.  babysteps.  doelen.  sporten.  afvallen.  eten.  calorieën.  fit.  mooi.  dromen.  later.  beslissingen.  hier.  daar.  ruimte.  nadenken.  schrijven.  alleen.  toekomst.  mijn.  ons.  verantwoordelijkheid.  beklemmend.  plezier.  bloggen.  camera.  schrijven.  rennen.  praten.  creatief.  projecten.  doen.  handen.  hoofd.  leegmaken.  rust.  eindelijk.  ik.

Geïnspireerd door deze post van Susannah Conway